Trening umiejętności społecznych
TUS to skrót od Treningu Umiejętności Społecznych, czyli zajęcia polegają na rozwoju kompetencji społecznych u dzieci i młodzieży. Terapia TUS nie tylko rozwija, ale także skutecznie łagodzi i zapobiega problemom emocjonalnym. Podczas zajęć dzieci i młodzież uczą, jak radzić sobie z trudnościami poprzez: dyskusję, słuchanie, zabawę, obserwację, zadawanie pytań i zrozumienie innych. Ćwiczą reakcję na problemy ze swojego codziennego życia (np. w szkole, na podwórku). Program TUS proponuje liczne umiejętności społeczne, które są dobierane dla konkretnej grupy wiekowej dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb.
Zajęcia odbywają się regularnie, raz w tygodniu. Czas trwania to 60 min w przypadku grupy lub 45 min w przypadku indywidualnej terapii.
TUS jest zalecany dzieciom i młodzieży przy: trudnościach w relacjach, autyzmie, zespole Aspergera, ADHD, zaburzeniach zachowania, lęku, wycofaniu społecznym lub przeciwnie – agresji.
Najczęściej zadawane pytania
Jak często odbywają się zajęcia?
Zajęcia odbywają się co tydzień o tej samej porze i w tej samej grupie. Systematyczność i niezmienność grupy sprawia, że dzieci czują się bezpiecznie i mają możliwość rozwijania nowych umiejętności w grupie, której ufają.
Jak wygląda konsultacja wstępna?
Konsultacja to godzinne spotkanie z psycholog Justyną Szot, która prowadzi zajęcia TUS. Podczas wizyty jest przeprowadzany wywiad oraz poznawane są potrzeby, trudności i poziom funkcjonowania dziecka. Na wizytę zapraszamy rodziców wraz z dzieckiem. Warto przygotować kopie dokumentów dziecka, np. opinię lub orzeczenie z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, informację o funkcjonowaniu dziecka od nauczyciela. Koszt konsultacji wstępnej to 180 złotych.
Jak wyglądają zajęcia TUS?
Zajęcia są różnorodne i dopasowane do danej grupy. Często podczas zajęć uczestnicy biorą udział w scenkach, odgrywają różne role, a potem omawiają je wraz z prowadzącą zajęcia. Nowe umiejętności są zdobywane poprzez gry, zabawy i rysowanie.
Według jakich kryteriów są tworzone grupy?
Grupy są tworzone na podstawie dwóch głównych kryteriów: wieku i poziomu funkcjonowania poznawczego. Wiek dzieci w grupie powinien być zbliżony, z tego powodu tworzymy grupy: 5-6 lat, 7-9 lat, 10-12 lat, 13-15 lat. W grupie bardzo ważny jest podobny poziom funkcjonowania poznawczego dzieci, dlatego zajęcia poprzedza konsultacja wstępna kwalifikująca do grupy.
Jakich efektów można spodziewać się po zakończeniu zajęć TUS?
Dzieci, które regularnie uczestniczą w zajęciach z większą łatwością respektują zasady i normy społeczne. Ich relacje z rówieśnikami i dorosłymi zmieniają się na lepsze. Uczestnicy zajęć potrafią również lepiej rozpoznać emocje u siebie i innych, dobrze współpracują w grupie i zaczynają brać pod uwagę punkt widzenia drugiej osoby.
Jakie umiejętności nabywają dzieci podczas zajęć TUS?
Dzieci zdobywają wiele umiejętności z obszaru funkcjonowania społecznego. Uczenie nowych umiejętności jest zależne od potrzeb grupy. Można jednak wymienić takie umiejętności jak:
nawiązywanie i utrzymywanie relacji społecznych,
rozwiązywanie problemów,
zarządzanie emocjami,
praca w grupie,
komunikowanie swoich potrzeb,
aktywne słuchanie i zadawanie pytań,
asertywne odmawianie,
stawianie granic i szanowanie ich u innych.
Od czego zacząć?
Zadzwoń do nas lub napisz maila. Zaproponujemy termin wstępnej konsultacji i odpowiemy na pozostałe pytania.